Co nas motywuje i napędza do działania – wpływ motywacji na naukę języków obcych. | Szkoła Języków Obcych LEKTOR - Kurs angielskiego Wrocław

Co nas motywuje i napędza do działania – wpływ motywacji na naukę języków obcych.

 

Każdy z nas na pewno zna termin motywacja. Czy na pewno jednak znamy i rozumiemy jego znaczenie? Czy wiemy jaki wpływ na nasz sukces w nauce języków mają pobudki, które nami kierują?

Naukowcy badają motywację od lat proponując nam różne definicje tego słowa. Dla jednych jest to oczekiwanie nagrody, dla innych realizacja potrzeb lub spełnianie własnych oczekiwań i oczekiwań otoczenia. Możemy więc powiedzieć, że motywacja to zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne czynniki, które prowokują nas do działania i do osiągnięcia zamierzonych celów.

Odpowiednia motywacja to warunek sukcesu w każdej dziedzinie życia – również w nauce języka. By lepiej zrozumieć co nami kieruje powinniśmy zdawać sobie sprawę z różnych rodzajów motywacji.

Najczęściej motywację dzielimy na wewnętrzną i zewnętrzną. Motywacja wewnętrzna to działanie, które samo w sobie jest nagrodą, to uczenie się języka dla samej nauki, dla przyjemności i satysfakcji jaka z tego płynie. Odwrotnie jest z motywacją zewnętrzną – działaniem napędzanym oczekiwaniem nagrody (lub kary). Języka możemy się bowiem uczyć dla ocen, pochwał, dla nagrody w postaci np. awansu lub ze strachu przed karą (np. w szkole).

Według innego podziału możemy rozróżnić motywację instrumentalną i integracyjną. Motywacja instrumentalna to uczenie się języka dla osiągnięcia jakiegoś celu (np. będziemy w stanie czytać fachową literaturę w oryginale). Z drugiej strony – motywacja integracyjna – to uczenie się języka w celu integracji z kulturą czy społecznością danego kraju.

Domyślacie się już, która motywacja najbardziej przyczynia się do sukcesu w nauce języka?

Dokładnie – integracyjna i wewnętrzna. Czyli nic innego jak uczenie się dla przyjemności, dla własnego rozwoju i satysfakcji, dla poznania i integracji z kulturą innego kraju.

Określenie naszej motywacji może pozwolić nam na bardziej trafne określenie celów naszej nauki. Dobrze określone cele to z kolei większa możliwość znalezienia najbardziej efektywnego sposobu ich realizacji.